Mustafa Çevikdoğan’la “Editörlük ve Kitap Yayımlama Atölyesi”

7,200.00

Açıklama

Mustafa Çevikdoğan, 1984 doğumlu. Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi’nden mezun. 2005’ten beri yayıncılık sektöründe. 2013’te çalışmaya başladığı Can Yayınları’nda birçok yerli yazarın editörlüğünü yapıyor. Temiz Kâğıdı (2017) ve Geçecek Zaman (2021) isimli iki öykü kitabı var.

Editörlük ve Kitap Yayımlama Atölyesi

Doğru Metne Nasıl Ulaşırız?

Kitap editörlüğü mesleğini ana hatlarıyla anlattığımız sekiz derslik bu eğitimin ilk bölümünde, edebî metin editörlüğü yaparken bilmemiz gerekenlerin üstünde duruyoruz. Yazarın kaleme almaya başladığı andan okurun eline ulaştığı âna kadar bir kitabın geçirdiği tüm aşamaları yayınevi deneyimi üzerinden inceliyoruz. Daha sonra farklı türlerde örnek metinler üzerinde editörlük çalışmalarına geçiyoruz. Bu çalışmalar aracılığıyla, “Yazarken en çok hangi hataları yaparız?”, “Editörlerin en çok önemsediği hususlar nelerdir?”, “Yazarlar hangi konularda desteğe ihtiyaç duyar?”, “Editör bir metni güzelleştirebilir mi?” gibi sorulara cevap arıyoruz. Kelimeden cümleye, cümleden bütüne edebî eserlerde editörün rolünü ve mesleğe dair genel kavramları, temel kaynakları inceliyoruz.

Metnin üzerinden gölge gibi geçen “sihirli el”in niteliklerini anlatırken; e-postalardan günlüklere, sosyal medya paylaşımlarımızdan öykü, roman denemelerimize kadar, kaleme aldığımız her metinde işimize yarayacak önemli bilgileri paylaşıyoruz.

PROGRAM

1.Hafta: Yayıncılığa Dair Kısa Bir Sunuş

İşine âşık gümrük memuru: editör

Musa’nın boynuzlarının hikâyesi

Kitabın ilk okuru editör müdür gerçekten?

Hayatı düzeltmek. Meslek hastalıkları

Fotoğraflarla bir kitabın yolculuğu

Ana hatlarıyla editörün görevleri

Editörün emeği ne zaman görünür olur?

2.Hafta: Temel Kavramlar, Yayınevi İşleyişi

Yayınevi nasıl işler? Unvanlar ve iş tanımları

Her şeyden azıcık bilen insan. Editörün halleri, çeşitleri

Hobiden mesleğe editörlük

Yayıncılık geleneğimizde yazar, editör, çevirmen ilişkisi

Telif eser, işleme eser

Vâris nedir, ne işe yarar?

Ajanlarla, ajanslarla ve diğer yayınevleriyle ilişkiler

Bir yayıncılık etiğinden söz edebilir miyiz?

Birinci örnek öykü üzerinde editörlük çalışması

3.Hafta: Editörü Çıkardığımızda Elimizde Ne Kalır?

Okumanın bin bir şekli

Her kitapta tekrar başlayan öğrenme. Eserin biricikliği

Yazar metnini nasıl görür? Okur ne okumak ister? Editör arayı nasıl bulur?

Metnin dilini, yazarın derdini anlamak

Fikrî mülkiyet olarak kitap, meta olarak kitap

Editör kimlere karşı sorumludur? Okura mı yazara mı kuruma mı tarihe mi?

Neden beğenmemeliyiz?

Olmamış diyebilir miyiz?

4.Hafta: Roman ve Öykü

Güzelliğin peşinde yazar, doğruluğun peşinde editör

Hikâyesiz yaşayabilir miyiz?

Öykü kitaplarının zorlukları

Bölümleme ve bir bütün olarak metin

Kırmızı çizgi: Ne kadar müdahale edebiliriz?

Kronolojik hatalar

Mekânlar, eşyalar: Anna Karenina’nın çantası

Maddi hatalar: Patatesi en çok seven padişah kimdi?

Anlatıcı: Nereye bakıyor, nereden bakıyor?

Bağlam, bağlam, bağlam!

Yayımlanmış bazı öykü kitapları ve romanların serüvenleri

5.Hafta: Kelimeden Cümleye, Cümleden Paragrafa

Temel ses bilgisi konuları

Küçük bir dilbilgisi turu

Başlangıçta ve sonda: kelime

Yardımcı fiiller, deyimler, ikilemeler, diğer söz grupları

Dilin yurdu cümle: yapısıyla, çatısıyla

Diyaloglarda bizi bekleyen tehlikeler

Temel anlatım bozuklukları

Gereksiz sözcüklerden, cümlelerden, paragraflardan nasıl kurtuluruz?

Örnek cümleler, metinler üzerinde çalışma

6.Hafta: Kitap Hazırlıyoruz

Beni ne yayınevleri reddetti! – İlk kitap nasıl basılır?

Editör Ahmet Mithat, yazar Hüseyin Rahmi

Yeni yazarlarla ve deneyimli yazarlarla ilişkiler

Yazarın güvenini kazanmak

Telif korumasındaki eserlerde metne müdahalenin sınırları

Sadeleştirme nedir? Neyi, ne kadar sadeleştirme?

Çalışmalarımızda karşılaştığımız çeşitli hatalardan örnekler

7.Hafta: Metin Bittiğinde İş Bitiyor mu?

Kapak tasarlatmak ve arka kapak yazmak

Künye, ozalit, fon, burs gibi kavramlar

Tanıtım bülteni, reklamlar ve yayın sonrası çalışmalar

Fuarlar, diğer etkinlikler, teşrifatçılık

Kitap basıldığında editörün işi biter mi?

Bitmeyecek öykü, bitmeyecek roman, bitmeyecek düzeltiler

Sistemli çalışmanın önemi

Eser ne zaman tamamlanır?

İkinci örnek öykü üzerinde editörlük çalışması

8.Hafta: Genel Tekrar, Kaynaklar, Olmazsa Olmazlar

Gerekli hatada ısrar. Tek tip kullanım

Bul/değiştir(me!)

Gerekli malzemeler: Sözlükleri neden sevmeliyiz?

İnternette, kütüphanede, sosyal çevrede araştırma

Gerekli telefon uygulamaları, bilgisayar programları

Çalışma disiplini. Tek belgeden şaşmamak

Tüm yazışmaları, değişiklikleri kaydetmek

Arşivleme ve yedekleme programları

Office programlarını verimli kullanma

Tarih
18 Nisan 2024
06 Haziran 2024
Her Perşembe
Saat: 19:30 – 21:00
Süre: 8 Hafta
Not: Dersler online olarak yapılacaktır.
Tüm katılımcılara atölye sonrası katılım belgesi verilecektir.