Mustafa Çevikdoğan’la “Editörlük ve Kitap Yayımlama Atölyesi”
₺7,200.00
Açıklama
Mustafa Çevikdoğan, 1984 doğumlu. Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi’nden mezun. 2005’ten beri yayıncılık sektöründe. 2013’te çalışmaya başladığı Can Yayınları’nda birçok yerli yazarın editörlüğünü yapıyor. Temiz Kâğıdı (2017) ve Geçecek Zaman (2021) isimli iki öykü kitabı var.
Editörlük ve Kitap Yayımlama Atölyesi
Doğru Metne Nasıl Ulaşırız?
Kitap editörlüğü mesleğini ana hatlarıyla anlattığımız sekiz derslik bu eğitimin ilk bölümünde, edebî metin editörlüğü yaparken bilmemiz gerekenlerin üstünde duruyoruz. Yazarın kaleme almaya başladığı andan okurun eline ulaştığı âna kadar bir kitabın geçirdiği tüm aşamaları yayınevi deneyimi üzerinden inceliyoruz. Daha sonra farklı türlerde örnek metinler üzerinde editörlük çalışmalarına geçiyoruz. Bu çalışmalar aracılığıyla, “Yazarken en çok hangi hataları yaparız?”, “Editörlerin en çok önemsediği hususlar nelerdir?”, “Yazarlar hangi konularda desteğe ihtiyaç duyar?”, “Editör bir metni güzelleştirebilir mi?” gibi sorulara cevap arıyoruz. Kelimeden cümleye, cümleden bütüne edebî eserlerde editörün rolünü ve mesleğe dair genel kavramları, temel kaynakları inceliyoruz.
Metnin üzerinden gölge gibi geçen “sihirli el”in niteliklerini anlatırken; e-postalardan günlüklere, sosyal medya paylaşımlarımızdan öykü, roman denemelerimize kadar, kaleme aldığımız her metinde işimize yarayacak önemli bilgileri paylaşıyoruz.
PROGRAM
1.Hafta: Yayıncılığa Dair Kısa Bir Sunuş
İşine âşık gümrük memuru: editör
Musa’nın boynuzlarının hikâyesi
Kitabın ilk okuru editör müdür gerçekten?
Hayatı düzeltmek. Meslek hastalıkları
Fotoğraflarla bir kitabın yolculuğu
Ana hatlarıyla editörün görevleri
Editörün emeği ne zaman görünür olur?
2.Hafta: Temel Kavramlar, Yayınevi İşleyişi
Yayınevi nasıl işler? Unvanlar ve iş tanımları
Her şeyden azıcık bilen insan. Editörün halleri, çeşitleri
Hobiden mesleğe editörlük
Yayıncılık geleneğimizde yazar, editör, çevirmen ilişkisi
Telif eser, işleme eser
Vâris nedir, ne işe yarar?
Ajanlarla, ajanslarla ve diğer yayınevleriyle ilişkiler
Bir yayıncılık etiğinden söz edebilir miyiz?
Birinci örnek öykü üzerinde editörlük çalışması
3.Hafta: Editörü Çıkardığımızda Elimizde Ne Kalır?
Okumanın bin bir şekli
Her kitapta tekrar başlayan öğrenme. Eserin biricikliği
Yazar metnini nasıl görür? Okur ne okumak ister? Editör arayı nasıl bulur?
Metnin dilini, yazarın derdini anlamak
Fikrî mülkiyet olarak kitap, meta olarak kitap
Editör kimlere karşı sorumludur? Okura mı yazara mı kuruma mı tarihe mi?
Neden beğenmemeliyiz?
Olmamış diyebilir miyiz?
4.Hafta: Roman ve Öykü
Güzelliğin peşinde yazar, doğruluğun peşinde editör
Hikâyesiz yaşayabilir miyiz?
Öykü kitaplarının zorlukları
Bölümleme ve bir bütün olarak metin
Kırmızı çizgi: Ne kadar müdahale edebiliriz?
Kronolojik hatalar
Mekânlar, eşyalar: Anna Karenina’nın çantası
Maddi hatalar: Patatesi en çok seven padişah kimdi?
Anlatıcı: Nereye bakıyor, nereden bakıyor?
Bağlam, bağlam, bağlam!
Yayımlanmış bazı öykü kitapları ve romanların serüvenleri
5.Hafta: Kelimeden Cümleye, Cümleden Paragrafa
Temel ses bilgisi konuları
Küçük bir dilbilgisi turu
Başlangıçta ve sonda: kelime
Yardımcı fiiller, deyimler, ikilemeler, diğer söz grupları
Dilin yurdu cümle: yapısıyla, çatısıyla
Diyaloglarda bizi bekleyen tehlikeler
Temel anlatım bozuklukları
Gereksiz sözcüklerden, cümlelerden, paragraflardan nasıl kurtuluruz?
Örnek cümleler, metinler üzerinde çalışma
6.Hafta: Kitap Hazırlıyoruz
Beni ne yayınevleri reddetti! – İlk kitap nasıl basılır?
Editör Ahmet Mithat, yazar Hüseyin Rahmi
Yeni yazarlarla ve deneyimli yazarlarla ilişkiler
Yazarın güvenini kazanmak
Telif korumasındaki eserlerde metne müdahalenin sınırları
Sadeleştirme nedir? Neyi, ne kadar sadeleştirme?
Çalışmalarımızda karşılaştığımız çeşitli hatalardan örnekler
7.Hafta: Metin Bittiğinde İş Bitiyor mu?
Kapak tasarlatmak ve arka kapak yazmak
Künye, ozalit, fon, burs gibi kavramlar
Tanıtım bülteni, reklamlar ve yayın sonrası çalışmalar
Fuarlar, diğer etkinlikler, teşrifatçılık
Kitap basıldığında editörün işi biter mi?
Bitmeyecek öykü, bitmeyecek roman, bitmeyecek düzeltiler
Sistemli çalışmanın önemi
Eser ne zaman tamamlanır?
İkinci örnek öykü üzerinde editörlük çalışması
8.Hafta: Genel Tekrar, Kaynaklar, Olmazsa Olmazlar
Gerekli hatada ısrar. Tek tip kullanım
Bul/değiştir(me!)
Gerekli malzemeler: Sözlükleri neden sevmeliyiz?
İnternette, kütüphanede, sosyal çevrede araştırma
Gerekli telefon uygulamaları, bilgisayar programları
Çalışma disiplini. Tek belgeden şaşmamak
Tüm yazışmaları, değişiklikleri kaydetmek
Arşivleme ve yedekleme programları
Office programlarını verimli kullanma